Er jeres virksomhed klar til de nye krav om tidsregistrering?

Den 14. maj 2019 afgjorde EU-Domstolen at arbejdsgiverne skal indføre registrering af lønmodtagernes daglige arbejdstid.

Dommen har afstedkommet ny lovgivning, som forpligter arbejdsgiver at sikre at reglerne om den maksimale ugentlige arbejdstid og hviletid overholdes, så medarbejdere ikke overbelastes af for meget overarbejde.

Den nye lov betyder, at du som arbejdsgiver, fra den 1. juli 2024, skal sørge for at have styr på, hvor meget dine medarbejdere arbejder hver dag.

 

Hvad betyder det for dig som arbejdsgiver?

Du skal som arbejdsgiver sørge for at:

  • indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssystem,
  • dine ansatte kan tilgå deres egne oplysninger om arbejdstid, og
  • opbevare registrerede oplysninger i 5 år.

 

Fravigelsesmulighed

Der er dog mulighed for at fravige denne forpligtelse, da der i arbejdsdirektivet er indsat en undtagelsesbestemmelse, der betyder, at lønmodtager og arbejdsgiver kan indgå aftale om, at lønmodtageren kan arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen.
Du skal i denne forbindelse være opmærksom på, at en fravigelse vil forudsætte, at der bl.a. er overenskomst på arbejdspladsen.

 

Undtagelse til tidregistrering

Loven omfatter ikke lønmodtagere i ledelsesmæssige funktioner, som selvstændigt fastsætter og tilrettelægger sin arbejdstid. Der skal dog stadig foretages en individuel vurdering af hver enkelt medarbejder, om hvorvidt de opfylder kriterierne herfor.
Er lønmodtageren ikke omfattet af loven om tidsregistrering, skal denne undtagelse skriftligt fremgå af ansættelsesbeviset.

 

Personalehåndbog

Det er utroligt vigtigt, at personalehåndbogen indeholder et fyldestgørende afsnit vedrørende korrekt tidsregistrering og håndtering. Det er samme sted vigtigt at fastslå, at det er medarbejderens eget ansvar at foretage tidsregistreringen, og oplyse medarbejderen om de ansættelsesretlige sanktioner, der vil være en konsekvens af manglende tidsregistrering.

 

Hvad kan vi gøre for dig?

Hos Berg Advokater kan vi hjælpe dig med at skabe overblik over hvor mange af dine medarbejdere, der er omfattet af loven, samt en juridisk sikker gennemgang af jeres nuværende politikker, og grundig udformning og tilretning af jeres ansættelsesbeviser og personalehåndbøger.

Kontakt os i dag, og hør hvordan vi kan hjælpe dig med at blive klar til d. 1. juli 2024.

 

 

Kontakt os